Motorul rotativ este un tip de motor cu combustie internă care utilizează un rotor în locul pistonilor utilizați în motoarele cu piston. Acest rotor se rotește în jurul unui ax și generează putere prin intermediul unor camere de ardere. Motorul rotativ este cunoscut și sub denumirea de motor Wankel, după numele inventatorului său, Felix Wankel.
Funcționarea motorului rotativ este diferită față de cea a motoarelor cu piston. În loc să folosească mișcarea lineară a pistonilor, motorul rotativ utilizează mișcarea rotativă a rotorului pentru a genera putere. Rotorul are trei fețe, fiecare dintre ele acționând ca un piston într-un motor cu piston. În timp ce rotorul se rotește, camerele de ardere se extind și se contractă, permițând combustibilului să fie ars și puterea să fie generată.
Istoria motorului rotativ începe în anii 1950, când Felix Wankel a inventat acest tip de motor. Primul motor rotativ produs în serie a fost NSU Ro 80, lansat în anii 1960. De-a lungul anilor, mai multe companii auto și moto au utilizat motoare rotative în modelele lor, inclusiv Mazda, Suzuki și Yamaha. Cu toate acestea, producția de mașini și motociclete cu motor rotativ a scăzut în ultimii ani din cauza problemelor tehnice și a cerințelor de emisii mai stricte.
Mazda RX-7: o legendă a mașinilor cu motor rotativ
Mazda RX-7 este unul dintre cele mai cunoscute și apreciate modele cu motor rotativ. A fost produs în mai multe generații, începând din anii 1970 și până în anii 2000. RX-7 a fost apreciat pentru performanțele sale excelente și pentru design-ul său atrăgător.
RX-7 a fost echipat cu un motor rotativ de tipul 13B, care avea două rotoare și o capacitate de 1,3 litri. Acest motor a oferit o putere impresionantă, în special în versiunile turbo, care au atins până la 280 de cai putere. RX-7 a fost, de asemenea, apreciat pentru manevrabilitatea sa excelentă și pentru suspensia sa sportivă.
Impactul pe piața auto și în cultura populară al modelului RX-7 a fost semnificativ. Acesta a fost considerat unul dintre cele mai bune coupe-uri sportive din anii 1990 și a câștigat numeroase premii și recunoaștere în industria auto. RX-7 a fost, de asemenea, prezent în filme și jocuri video, ceea ce i-a adus o popularitate suplimentară.
Suzuki RE5: motocicleta cu motor rotativ care a uimit lumea
Suzuki RE5 este una dintre cele mai cunoscute motociclete cu motor rotativ. A fost produsă în anii 1970 și a impresionat lumea cu design-ul său inovator și tehnologia utilizată.
RE5 a fost echipată cu un motor rotativ de tipul 497cc, care avea un singur rotor și o capacitate de 500cc. Acest motor a oferit o putere lină și o accelerație excelentă. RE5 a fost, de asemenea, apreciată pentru manevrabilitatea sa și pentru suspensia sa confortabilă.
Recepția publicului față de Suzuki RE5 a fost mixtă. Deși motocicleta a fost apreciată pentru performanțele sale și pentru design-ul său inovator, mulți oameni nu au fost pregătiți pentru o motocicletă cu motor rotativ. În plus, prețul ridicat al RE5 a făcut ca aceasta să fie inaccesibilă pentru mulți motocicliști. Cu toate acestea, RE5 rămâne un model unic și apreciat în industria moto.
NSU Ro 80: primul automobil cu motor rotativ produs în serie
NSU Ro 80 este considerat primul automobil cu motor rotativ produs în serie. A fost lansat în anii 1960 și a impresionat lumea cu design-ul său futurist și performanțele sale avansate.
Ro 80 a fost echipat cu un motor rotativ de tipul KKM 612, care avea doi rotoare și o capacitate de 1,0 litri. Acest motor a oferit o putere de 115 cai putere și o viteză maximă de peste 180 km/h. Ro 80 a fost, de asemenea, apreciat pentru confortul său excelent și pentru suspensia sa avansată.
Cu toate acestea, Ro 80 a avut probleme tehnice semnificative, în special cu etanșeitatea motorului rotativ. Aceste probleme au dus la costuri ridicate de întreținere și la o reputație negativă pentru Ro 80. În cele din urmă, producția de Ro 80 a fost oprită în anii 1970 din cauza problemelor tehnice și a cerințelor de emisii mai stricte.
Yamaha RZ201: motocicleta cu motor rotativ care a fost prea avansată pentru timpul său
Yamaha RZ201 este una dintre cele mai avansate motociclete cu motor rotativ produse vreodată. A fost lansată în anii 1980 și a impresionat lumea cu tehnologia sa inovatoare și performanțele sale excelente.
RZ201 a fost echipată cu un motor rotativ de tipul 654cc, care avea un singur rotor și o capacitate de 650cc. Acest motor a oferit o putere impresionantă și o accelerație excelentă. RZ201 a fost, de asemenea, apreciată pentru manevrabilitatea sa și pentru suspensia sa sportivă.
Cu toate acestea, RZ201 a fost prea avansată pentru timpul său și nu a avut succes pe piață. Mulți oameni nu au înțeles tehnologia motorului rotativ și au preferat motocicletele cu motor cu piston tradițional. În plus, prețul ridicat al RZ201 a făcut ca aceasta să fie inaccesibilă pentru mulți motocicliști. Cu toate acestea, RZ201 rămâne un model unic și apreciat în industria moto.
Mazda 787B: mașina cu motor rotativ care a câștigat celebra cursă 24 de ore de la Le Mans
Mazda 787B este una dintre cele mai cunoscute mașini cu motor rotativ. A fost lansată în anii 1990 și a câștigat celebra cursă de anduranță 24 de ore de la Le Mans în anul 1991.
787B a fost echipată cu un motor rotativ de tipul R26B, care avea patru rotoare și o capacitate de 2,6 litri. Acest motor a oferit o putere impresionantă de peste 700 de cai putere și o viteză maximă de peste 350 km/h. 787B a fost, de asemenea, apreciată pentru manevrabilitatea sa excelentă și pentru suspensia sa sportivă.
Câștigarea cursei de la Le Mans a fost un moment istoric pentru Mazda și pentru industria auto japoneză în general. A fost prima dată când un automobil cu motor rotativ a câștigat această cursă prestigioasă. Succesul 787B a adus o recunoaștere internațională pentru Mazda și a demonstrat potențialul și performanțele motorului rotativ.
Norton Interpol 2: motocicleta britanică cu motor rotativ care a fost prea scumpă pentru a fi produsă în masă
Norton Interpol 2 este una dintre cele mai cunoscute motociclete britanice cu motor rotativ. A fost lansată în anii 1980 și a impresionat lumea cu design-ul său inovator și tehnologia utilizată.
Interpol 2 a fost echipată cu un motor rotativ de tipul 588cc, care avea un singur rotor și o capacitate de 600cc. Acest motor a oferit o putere lină și o accelerație excelentă. Interpol 2 a fost, de asemenea, apreciată pentru manevrabilitatea sa și pentru suspensia sa confortabilă.
Cu toate acestea, Interpol 2 a fost prea scumpă pentru a fi produsă în masă. Costurile ridicate de producție și prețul ridicat al motocicletei au făcut ca aceasta să fie inaccesibilă pentru mulți motocicliști. În cele din urmă, producția de Interpol 2 a fost oprită din cauza vânzărilor slabe și a dificultăților financiare ale companiei Norton.
Mazda Cosmo: primul automobil cu motor rotativ produs de Mazda
Mazda Cosmo este considerat primul automobil cu motor rotativ produs de Mazda. A fost lansat în anii 1960 și a impresionat lumea cu design-ul său atrăgător și performanțele sale avansate.
Cosmo a fost echipat cu un motor rotativ de tipul 10A, care avea doi rotoare și o capacitate de 1,0 litri. Acest motor a oferit o putere de 110 cai putere și o viteză maximă de peste 180 km/h. Cosmo a fost, de asemenea, apreciat pentru confortul său excelent și pentru suspensia sa avansată.
Lansarea lui Cosmo a marcat începutul unei lungi relații între Mazda și motoarele rotative. De-a lungul anilor, Mazda a dezvoltat și îmbunătățit motoarele rotative, lansând modele precum RX-7 și RX-8. Cosmo a avut un impact semnificativ asupra industriei auto și a demonstrat potențialul și performanțele motorului rotativ.
Suzuki GT750: motocicleta cu motor rotativ care a fost supranumită „Water Buffalo”
Suzuki GT750, supranumită „Water Buffalo”, este una dintre cele mai cunoscute motociclete cu motor rotativ. A fost produsă în anii 1970 și a impresionat lumea cu performanțele sale excelente și design-ul său atrăgător.
GT750 a fost echipată cu un motor rotativ de tipul 738cc, care avea trei rotoare și o capacitate de 750cc. Acest motor a oferit o putere impresionantă și o accelerație excelentă. GT750 a fost, de asemenea, apreciată pentru manevrabilitatea sa și pentru suspensia sa confortabilă.
Recepția publicului față de GT750 a fost foarte pozitivă. Motocicleta a fost apreciată pentru performanțele sale excelente și pentru fiabilitatea sa. GT750 a devenit unul dintre cele mai populare modele Suzuki și a avut un impact semnificativ asupra industriei moto.
Mazda RX-8: ultimul model de mașină cu motor rotativ produs de Mazda
Mazda RX-8 este ultimul model de mașină cu motor rotativ produs de Mazda. A fost lansat în anii 2000 și a impresionat lumea cu design-ul său atrăgător și performanțele sale avansate.
RX-8 a fost echipat cu un motor rotativ de tipul 13B-MSP, care avea două rotoare și o capacitate de 1,3 litri. Acest motor a oferit o putere de aproximativ 231 de cai putere și un cuplu maxim de 211 Nm. Datorită construcției sale unice, motorul rotativ al RX-8 a avut o capacitate de rotație ridicată și o reacție rapidă la accelerație. Acest lucru a permis mașinii să atingă o viteză maximă de aproximativ 240 km/h și să accelereze de la 0 la 100 km/h în aproximativ 6 secunde. De asemenea, motorul rotativ a oferit un sunet distinctiv și o experiență de conducere sportivă, care a făcut din RX-8 o mașină populară printre entuziaștii auto.
Pentru a afla mai multe despre cele mai spectaculoase modele de mașini/motociclete cu motor rotativ, puteți citi un articol interesant disponibil la https://auto-stiri.ro/cele-mai-frumoase-masini-romanesti/. Acest articol vă va oferi informații despre mașinile și motocicletele cu motor rotativ care au impresionat prin designul lor și performanțele tehnice remarcabile. Descoperiți modelele românești care au reușit să se facă remarcate în lumea auto și să atragă atenția pasionaților de mașini și motociclete.