Industria auto electrică din China domină fără drept de apel piața globală a vehiculelor electrice (EV) și hibride plug-in (PHEV), controlând un impresionant 76% din vânzările mondiale, chiar dacă nu exportă vehicule în Statele Unite, a doua cea mai mare piață auto din lume. Această performanță remarcabilă subliniază poziția dominantă a Chinei în sectorul vehiculelor electrice, relatează carscoops.com, citat de G4Media.ro.
Piața europeană sub influența chinezească
Potrivit redactorilor auto de la www.AutoFun.ro, producătorii auto chinezi și-au consolidat deja prezența în Europa, unde cotele de piață variază semnificativ în funcție de țară. În 2024, Germania, una dintre piețele auto-cheie din Europa, a văzut doar 4% dintre cele 578.000 de vehicule electrice vândute fiind de origine chineză. În Marea Britanie, procentul este puțin mai ridicat, la 7%, în timp ce Franța a raportat o cotă de piață de 5% pentru brandurile chinezești.
În nordul Europei, cifrele sunt mai diversificate:
- Olanda, Suedia, Norvegia și Belgia au înregistrat cote de piață cuprinse între 3% și 8%.
- Spania și Austria au surprins prin cotele mai ridicate: 10%, respectiv 11%.
Deși în România nu există date exacte privind ponderea brandurilor chineze în vânzările de EV-uri, vehiculele electrice au reprezentat 15% din totalul mașinilor vândute în 2024, indicând un interes în creștere pentru acest segment.
Piețele emergente, câmp de aur pentru producătorii chinezi
Succesul chinezilor este și mai pronunțat pe piețele emergente, unde absența unor competitori semnificativi le-a oferit posibilitatea de a domina rapid. În Brazilia, de exemplu, 82% din vehiculele electrice vândute în 2024 provin din China, consolidându-le poziția de lideri în America de Sud.
Asia de Sud-Est și Mexic urmează același trend:
- Thailanda și Mexic: 77%, respectiv 70% din piața EV este dominată de producătorii chinezi.
- Indonezia, Malaezia, Nepal și Israel au raportat, de asemenea, cote ridicate, arătând cât de repede își extind prezența producătorii chinezi pe aceste piețe.
În regiuni precum Australia și Noua Zeelandă, cota de piață a producătorilor chinezi de EV-uri este de 26%, respectiv 15%, arătând că expansiunea lor globală este bine ancorată nu doar în piețele mari, ci și în cele emergente.
Prețuri accesibile și modele adaptate piețelor locale
Producătorii chinezi au reușit să câștige teren prin strategii de preț extrem de competitive și prin lansarea unor modele bine adaptate la nevoile și cerințele piețelor locale. Acest lucru a făcut ca vehiculele electrice chinezești să devină o opțiune deosebit de atractivă pentru consumatori, mai ales în regiunile unde accesibilitatea și eficiența costurilor sunt factori determinanți în decizia de achiziție.
Sprijinul guvernului chinez, cheia succesului
Un factor esențial în succesul Chinei pe piața globală a vehiculelor electrice este sprijinul financiar masiv oferit de guvernul chinez. Între 2009 și 2023, statul chinez a injectat peste 231 de miliarde de dolari în acest sector, prin intermediul unor subvenții și stimulente financiare.
Această susținere guvernamentală a permis producătorilor auto să își reducă semnificativ costurile de producție, oferindu-le astfel un avantaj competitiv important față de rivalii lor din Europa și Statele Unite. Drept urmare, aceștia pot oferi vehicule electrice la prețuri considerabil mai mici, făcând ca mașinile chinezești să fie mult mai accesibile pe piețele globale.
Viitorul vehiculelor electrice ar putea aparține Chinei
Cu o cotă de piață globală de 76% și o expansiune rapidă în piețele emergente, producătorii chinezi par să fie pe cale să redefinească viitorul industriei auto electrice. Dacă această tendință va continua, China ar putea deveni nu doar liderul pieței EV, ci și un jucător de neînvins în această industrie globală, consolidându-și poziția de lider în inovație și competitivitate.